Recimo, da so vas najeli za storitev s področja grafičnega oblikovanja. Podjetje potrebuje nov logotip, mogoče katalog ali pa jumbo plakat. Konec koncev ni pomembno. Pričakujejo kakovosten izdelek, ne glede na obliko in vsebino. Pa vendar, boste po koncu projekta znali oceniti, ali ste oddali kakovosten izdelek?
Danes je na trgu malo morje grafičnih oblikovalcev, veliko od njih pa se s tem nazivom ponaša mogoče neupravičeno. Grafično oblikovanje namreč ni samo obvladovanje določene programske opreme (kot je npr. Canva, ki je široko dostopna vsem), temveč predvsem upoštevanje številnih oblikovalskih pravil in načel. Veliko pa seveda doprinesejo tudi dolgoletne izkušnje oblikovalca.
Ocenjevanje kakovosti oblikovanja je sicer lahko subjektivno, merila pa se lahko spreminjajo glede na vrsto ali namen samega dizajna. Toda na koncu se je treba zavedati, da dober dizajn na učinkovit način komunicira sporočilo in dosega določene rezultate. Videz je pri tem pomemben dejavnik, vendar vam sam po sebi ne bo povedal, ali je dizajn učinkovit.
Če torej želite vedeti, ali je vaš končni izdelek zmagovalen, morate poznati elemente dobre vizualne komunikacije in presojati dizajn glede na le-te in ne abstraktne občutke.
V zvezi s tem v nadaljevanju zapišemo nekaj vprašanj, ki jih je treba upoštevati pri ocenjevanju kakovosti grafičnega oblikovanja.
Kazalo
1. Ali dizajn izpolnjuje svoj namen?
Začnimo z osnovami: kaj mora dizajn doseči? Če gre za dizajn logotipa, mora predstavljati in sporočati ime blagovne znamke. Če gre za zasnovo pristajalne strani, morda poskušate prepričati uporabnike, da kliknejo gumb »Kupi« ali se prijavijo na elektronske novičke.
Zasnova je namenjena reševanju težav z vizualnimi rešitvami – zato morate poskrbeti, da predstavlja vse pomembne informacije za komuniciranje sporočila ali prisiliti bralca k ukrepanju. Vsebina je še vedno glavna, vendar morate najti pravo ravnovesje med izobraževanjem občinstva o vaši blagovni znamki in ne preobremenjevanjem s preveč informacijami v enem dizajnu.
Primer Panheat
Na primer, namen spodnje zasnove pristajalne strani Panheat je obveščanje potencialnih strank in prepoznavnost blagovne znamke. Vključuje povezavo do vseh pomembnih informacij o povezanih rešitvah, ki jih podjetje ponuja. Je preprosta, učinkovita in naredi točno to, kar želi – informira. Če dizajn doseže svoj najbolj osnovni cilj, potem je učinkovit.
2. Ali je sporočilo razumljivo?
Odličen dizajn bo zagotovil, da bo vaše sporočilo takoj berljivo, saj bo vaše občinstvo vodilo skozi vsebino. Dobri dizajni imajo osrednjo točko, kot je velik, težji naslov – nekaj, kar privabi gledalčevo oko in ga pritegne.
Vizualna hierarhija dizajna določa, katere elemente bi morali gledati v kakšnem vrstnem redu. Večina kultur bere z vrha strani od leve proti desni in številni modeli so ustvarjeni prav s tem v mislih.
Predvsem pa mora biti vaše besedilo čitljivo, z dobro izvedenimi oblikovalskimi načeli in tipografijo, da ga bodo vaši gledalci lahko hitro in enostavno prebrali. V tej digitalni dobi je naš razpon pozornosti krajši kot kdaj koli prej in večina ljudi bo nehala gledati, če se bodo morali preveč truditi, da bi našli informacije, ki jih potrebujejo.
Tipografske napake, kot je uporaba preveč pisav, slaba vizualna hierarhija, slaba izbira pisave in premalo belega prostora, bodo povzročile, da bo vaš dizajn videti manj profesionalen in težje berljiv.
Morda bi bilo mamljivo v dizajn umestiti čim več besedila in slik, vendar so raziskave dokazale (1), da vključitev več belega prostora dejansko poveča razumevanje branja in uporabnost. Mreže postavitve, kontrast, poravnava in močna hierarhija v zasnovi menija na levi poskrbijo, da je videti izpopolnjen in enostaven za branje.
Ko ugotavljate, ali je vaše sporočilo razumljivo, ne pozabite na potrebo po uravnoteženju oblike in funkcije v dizajnu. Da, želite, da je vaš dizajn videti dobro, vendar ne bo učinkovit, če oblika odvrne pozornost od sporočila.
3. Ali je estetsko prijeten?
To je verjetno najbolj subjektiven del ocenjevanja grafičnega oblikovanja. Kar je eni osebi privlačno, je lahko drugi grdo. Vendar pa na splošno želite, da so vaši elementi videti estetski, ker jim bo to pomagalo narediti bolj profesionalen in verodostojen vtis na občinstvo.
Dober dizajn mora biti brezčasen, vendar je lahko uporabno izkoristiti trendovski videz v bolj začasnih modelih, kot so plakati ali letaki. Če gre za dizajn logotipa, pa želite, da je dolgotrajen, da se izogibate pretirano uporabljenim trendom in da ne bo videti zastarel v enem letu.
Na koncu koncev bodo estetski trendi prišli in izginili, ne glede na to, kaj počnete. Pazite samo, da vas ne potegnejo tako, da boste izgubili fokus za razlikovanje in komuniciranje svoje blagovne znamke.
4. Ali je stil primeren za vaše občinstvo?
Večino časa ne oblikujete zase – upate, da boste ustvarili dizajn, ki bo všeč določeni publiki. Ne bodo vedno znali razložiti, zakaj jim je dizajn všeč, vendar bodo imeli določena pričakovanja glede tega, kako naj dizajn izgleda.
Paleta mavričnih barv ne bi bila primerna za finančno spletno mesto, ker večina strank išče svetovalca, ki je pomirjujoč, strokoven in vreden zaupanja. Zato je bolj primeren bolj konzervativen in umirjen ton.
Nasprotno pa raziskave kažejo, da imajo otroci raje svetle barve, zato jih je bolj smiselno pritegniti z bolj pisanimi vzorci.
5. Ali je dizajn izviren?
Čeprav nič ni resnično izvirno, je pomembno, da se izognete kršenju avtorskih pravic, si prizadevate za ustvarjalnost in svojo blagovno znamko ločite od konkurence.
Pomen “izvirnosti” je odvisen od vrste dizajna, s katerim se ukvarjate. Če gre za dizajn logotipa, se raje prepričajte, da je čim bolj edinstven, saj morate imeti možnost patentiranja blagovne znamke. Vaša prijava za blagovno znamko bo zavrnjena, če uporabite kopiran dizajn ali tak, ki je preveč podoben obstoječemu dizajnu. Tudi velika podjetja, kot je Airbnb (2), so se morala soočiti s takšnimi naključnimi podobnostmi blagovnih znamk.
Težko je ustvariti briljantno preprost in razločen logotip, ki ni podoben nobenemu drugemu obstoječemu dizajnu, ker je bilo toliko idej že sprejetih in registriranih kot blagovne znamke. Če oblikovalec ustvari logotip, ki je videti podoben obstoječemu dizajnu, to ni nujno zato, ker ga je kopiral – to je zato, ker obstajajo nekateri koncepti logotipa, ki so res pogosti in jih je mogoče doseči ne glede na to, da jih ne vidite. Zato morate raziskati druge modele na vašem trgu in se izogibati preveč splošnim elementom.
Druge vrste oblikovanja, kot so oglasne pasice ali brošure, lahko vključujejo fotografije, zato ni vedno praktično ali stroškovno učinkovito najeti fotografa, ki bi posnel fotografije po meri za vas. Tam je smiselno uporabiti stacionarno fotografijo, ki ni izvirna, vendar bo izboljšala vaš dizajn. Prepričajte se, da ste kupili pravo licenco za slike, ki jih boste uporabljali, da se izognete težavam z avtorskimi pravicami.
Nekateri sicer trdijo, da resnična izvirnost ne obstaja in da je vse kopija, vendar je pomembno, da si vsaj prizadevamo za čim bolj ustvarjalen in izviren dizajn, da bi dizajnu dodali ta element užitka ali izstopali.
Kakovost oblikovanja je skupno prizadevanje
Odličen dizajn lahko naredi odlične stvari za vaše podjetje, vendar ne bo delal čudežev. Ni pomembno, kako »dober« je vaš dizajn, če ste svoje letake poslali napačnim strankam ali ne uporabljate pravega sporočila s svojim občinstvom. Dober dizajn ne bo učinkovit, če je vaš izdelek slab ali je sporočila pomanjkljiva, prav tako pa slaba prodajna uspešnost ni vedno odraz vaše kakovosti oblikovanja.
Obstaja veliko načinov za merjenje uspešnosti dizajna v resničnem svetu, kot so spletne strani za A/B testiranje, fokusne skupine za izdelke, sodelovanje v družbenih medijih in prodaja. Vendar pa vsi nimajo te prednosti, da preizkusijo dizajn, preden ga dajo v uporabo.
Tukaj morate izkoristiti strokovno znanje svojega oblikovalca ali agencije, ki ima veliko izkušenj s trženjem in strategijo blagovne znamke ter oblikovanjem. Odličen oblikovalec bo razložil svoje oblikovalske odločitve in podal svoje strokovno znanje o tem, kako najbolje izvesti zasnovo. Oglasite se nam in preverite naše spretnosti!